De interne competitie is opgezet in een poulefase en een afsluitende wedstrijd tussen de winnaars van de betreffende poules. De deelnemers per poule spelen ieder 2x tegen elkaar. Bij het bepalen van het resultaat van een wedstrijd wordt rekening gehouden met de speelsterkte van de twee spelers die het tegen elkaar opnemen. Van elke speler is vooraf het eigen gemiddelde (moyenne) vastgesteld. Het te behalen aantal caramboles is het moyenne maal het aantal te spelen beurten. Gebruikelijk worden er in een competitie 30 of 25 beurten gespeeld per partij. Bij 30 beurten moet een speler met een moyenne van een half 15 caramboles maken, terwijl een speler met een moyenne van twee in die wedstrijd 60 caramboles moet maken.

Om een nog eerlijker score binnen de onderlinge competitie te krijgen wordt niet alleen rekening gehouden met winst, verlies of gelijk spel, maar ook met de mate waarin je je eigen gemiddelde hebt benaderd.

De punten worden toegekend op basis van het behaalde deel (percentage) van de door jou Te Maken Caramboles.

Bij voorbeeld (zie ook plaatje): een speler moet 20 caramboles maken, maar maakt in 30 beurten 15 caramboles. Deze speler krijgt dan 75 punten, deze speler heeft immers 75% van de TMC behaald.

Een andere speler moet ook 20 caramboles maken, maar maakt er 30. Deze speler krijgt 150 punten, deze speler heeft immers 150% van de TMC gemaakt

    De punten zijn makkelijk af te lezen van het scorebord en staan in de gele zandloper.

    De winnaar is degene die het grootste deel van zijn/haar caramboles heeft behaald. De winnaar krijgt 20 bonuspunten. In dit voorbeeld zou ze winnaar 170 punten verdienen.